De laatste dagen in China en weer thuis

24 juli 2010 - Chengdu, China

23 juli:

Om 1 uur schrikken we wakker van het helse kabaal, onze Chinesche onderburen komen met veel lawaai thuis en het lijkt wel alsof ze ruzie hebben. Ze schelden en slaan met de deuren. Uiteindelijk wordt het rustig en vallen we weer in slaap. Om 2.30 uur begint het weer flink te regenen en als we om 8 uur opstaan regent het nog steeds een beetje. Om 9 uur gaan we ontbijten en komen daarna terug  om de koffers te pakken. In de loop van de ochtend wordt het droog en als we naar het busje lopen hebben we geen plu of jas nodig. Om 14.30 uur worden we opgehaald om naar het vliegveld te gaan. Onze vlucht naar Chengdu is voor 16.40 uur voorzien maar met enige vertraging vertrekken we om 17.05 uur. Om 18.25 uur landen we in Chengdu. We worden daar opgewacht en naar een hotel in de buurt van het vliegveld gebracht, althans dat is de planning. De chauffeur brengt ons echter een heel stuk de stad in en we rijden langs het hotel waar we eerder ook geslapen hebben. Dan stopt hij  bij een volstrekt ander hotel waar we niet verwacht worden, na wat heen en weer telefoneren gaan we retour "oude" hotel maar ook daar moeten we niet zijn. Omdat dit hotel van het zelfde keten is als het voor ons gereserveerde hotel worden de zaken onderling telefonisch geregeld en kunnen we  hier  blijven. Dit hotel ligt wel verder van het vliegveld dus morgenvroeg eerder opstaan en vertrekken. We brengen de spullen snel naar de kamers want inmiddels is het 20.30 uur en dan gaan we snel eten. Na het eten retour hotel en om 22 uur zoeken we onze kamers op om te gaan slapen.

24 juli:

Om 6 uur Chinesche tijd ( 23 juli 0.00 uur Ned. tijd) staan we op, douchen, kleden ons aan en gaan om 6.45 uur ontbijten. Om 7.30 uur komt een busje ons ophalen om ons naar het vliegveld van Chengdu te brengen. Het is dezelfde chauffeur als waar we mee naar Emei Shan zijn gegaan en die herkent ons meteen. Helaas is een gesprek niet mogelijk want hij spreekt geen woord Engels en wij slechts 3 woorden Chinees. We gaan meteen op weg naar het vliegveld maar onderweg moeten we van de snelweg af en omrijden via een andere route. De chauffeur tracht ons de reden uit te leggen maar we begrijpen het niet en we weten de weg toch niet dus we vertrouwen volledig op hem en dat vertrouwen maakt hij ook waar. Onze vlucht vertrekt om 11.30 uur en we zijn ruim op tijd op het vliegveld. Hoewel de controle erg streng is en rommelig verloopt, er staan steeds tussendoor vreemde koffers op de band, verloopt alles heel voorspoedig en om 11.15 uur vertrekken we richting Amsterdam. We worden om 15.30 uur op Schiphol verwacht maar al snel blijkt gedurende de vlucht dat we eerder zullen aankomen en om 14.45 uur landen we dan ook op Schiphol. We  zijn snel door de douanecontrole en ook onze koffers zijn er snel. We nemen afscheid van Joop want die z'n zus is er om hem op te halen en naar Haarlem te brengen. Nu nog "even" wachten op onze auto, die hebben we 4 weken geleden hier in bewaring gegeven. Helaas duurt dit wel erg lang, we moeten 50 minuten op onze auto wachten. Daarna snel naar Zoetermeer alwaar we Ruud en Cynthia afzetten en even iets fris drinken. We nemen afscheid en spreken af snel contact op te nemen voor het bekijken van de foto's en videofilms etc. Om 16.45 uur vertrekken we in Zoetermeer  en om 18 uur arriveren  we in Duiven, even snel een paar boodschappen bij AH en dan naar huis. Uitpakken, alles uitzoeken, sorteren en de wasmachine starten. Even iets eten en drinken en familie en vrienden bellen en dan naar bed want na zo'n lange dag komt de slaap vanzelf zodra je gaat zitten. Om 22 uur gaat Truus naar bed want dan heeft ze er inmiddels  22 uur opzitten, ik werk de reislog nog even bij en plaats de laatste foto's en ga om 23 uur slapen.                            Welterusten en tot morgen, zondag 25 juli.