Dali - Lijiang
18 juli:
Om 7 uur opstaan en wassen, aankleden en wat eten op de kamer en dan om 7.30 uur verzamelen. Beneden snel nog een gebakken eitje met brood en dan komt het busje dat ons naar Dali brengt. Het wordt een rit van iets meer dan 600 km. maar grotendeels over de snelweg. Het regent nog steeds een beetje als we vertrekken maar als we Xichang uitrijden wordt het droog en even later komt er een waterig zonnetje. Hoewel de chauffeur er erg slaperig uitziet en af en toe in slaap dreigt te vallen schieten we goed op en om 11.30 uur hebben we 310 km. over de snelweg erop zitten. We verlaten nu de snelweg om een kleine 100 km. binnen door te rijden maar dit blijkt een goede brede weg te zijn dus we hebben er alle vertrouwen in. Om 12.30 uur rijden we een bergpas op en boven stoppen we even voor foto's en snel daarna gaan we daar in de omgeving lunchen. Na de lunch weer verder en om 16.00 uur rijden we weer de snelweg naar Dali op en hebben dan nog 135 km. voor de boeg dus we verwachten om 17.15 uur in het hotel te zijn. Helaas ongeveer 50 km. voor Dali is de snelweg volledig afgesloten en moeten we via een secundaire bergweg verder rijden. Na ongeveer 15 km. komen we stil te staan en zover wij bergop kunnen kijken staat het stil. Er komen ook geen tegenliggers dus afwachten maar. Na 1 uur komt er iets beweging en kunnen we 2 km. verder en dan weer stop. Uiteindelijk kunnen we om 18.45 uur weer gaan rijden en halverwege de klim denken wij de oorzaak van het oponthoud te zien. Daar staan langs de weg 2 grote trucks met oplegger met daarop elk minstens 16 auto's, echt lange trucks en gezien de scherpe bochten is deze smalle weg daar niet geschikt voor. Inmiddels gaat de tijd verder en om 20.15 uur komen we in het hotel aan, even snel inchecken en de spullen naar de kamers en dan eten. Het is weer een heel mooi hotel en heel gunstig gelegen 50 mtr. bvan de oude stad. Na het eten even nog iets drinken en dan naar het hotel. Truus is zo moe die gaat meteen slapen, ik ga nog even lekker in bad en dan slapen.
19 juli:
Vannacht zijn we wakker geworden van de regen, het " hoost" buiten en dat belooft niet veel goeds. We staan om 7.45 uur op, douchen, aankleden en gaan naar beneden. We moeten rennen om droog in de eetzaal te komen die ligt n.l. 25 meter aan de overkant van ons complex, daar zijn de anderen ook al en we ontbijten en in de tussentijd overleggen wat we gaan doen vandaag. Het is gelukkig niet koud en om 10 uur gaan we gekleed in regenjas en voorzien van hotel paraplu toch maar rondlopen in dit mooie oude natte stadje. Al snel hebben we zin in koffie en dus daar geven we maar wat graag aan toe. Foto's en video maken lukt bijna niet en ook de mooie winkeltjes bekijken is een natte aangelegenheid. Na een poosje is het droog en we vervolgen onze wandeling maar het duurt niet lang dan begint het weer te regenen en we besluiten om maar te gaan lunchen. Om 13.30 uur gaan we retour hotel en gaan wat lezen en om 15 uur treffen we elkaar weer en we lopen dan door het oude centrum en gaan in Clara's cafe warme chocolade melk drinken. Om 17.30 uur retour hotel en we moeten snel doorlopen om niet nat te worden. We spreken om 19.30 uur in de lobby van het hotel af en gewapend met regenjas en paraplu gaan we eten. Het regent momenteel niet maar voor de zekerheid nemen we dit alles maar mee. We gaan in Clara's cafe eten. Om 21.45 uur besluiten we nog een stukje te gaan lopen want het is nog steeds droog maar in no time begint het weer te regenen dus snel retour hotel en we gaan meteen naar onze kamers we lezen even iets en gaan dan slapen.
20 juli:
Het heeft de hele nacht flink geregend en we zien op de t.v. dat het op veel plaatsen in China regent en dat er hoog water op de Yangtze rivier is. Bij de drieklovendam moeten ze flink water spuien, wat een water komt daar met kracht naar beneden. Jammer dat we daar nu geen foto's kunnen maken. Om 7 uur staan we op en gaan om 7.30 uur ontbijten. Om 8.15 uur gaan we naar de receptie want om 8.30 uur worden we naar het busstation gebracht voor onze verplaatsing met de lijnbus naar Lijiang. Het regent nog steeds maar het busstation is op slechts 1,5 minuut lopen van ons hotel en de bagage wordt met een busje gebracht. Om 8.45 uur komt de snelbus en om 9 uur vertrekken we. Om 12.30 uur arriveren we in de stromende regen in Lijiang en we proberen snel 2 taxibusjes te krijgen die ons in de buurt van het hotel kunnen afzetten. Dat lukt redelijk snel en in de tussentijd heeft Cythia met Jiang in Beijing gebeld en die regelt dat bij het oude politiebureau iemand met een bagagekarretje staat om ons op te halen. Het regent nu iets minder en dat is wel even prettig want vanaf hier moeten we de oude stad in lopen want de straatjes zijn te smal voor een auto o.i.d. Binnen 10 minuten zijn we bij het hotel en onze kamers ( precies dezelfde als 3 jaar geleden) zijn inmiddels klaar en we kunnen meteen naar de kamers. De formaliteiten komen later wel zegt de eigenaar. We zettten onze spullen op de kamers en gaan meteen lunchen, het regent nog steeds iets en we besluiten om maar een paraplu te kopen. Na de lunch lopen we door de regen nog even door het stadje en gaan dan retour hotel. We spreken weer om 17 uur op de overloop af en gaan dan wandelen in het stadje, iets drinken en daarna eten. Inmiddels is het droog maar alles ziet er nat en troosteloos uit dus geen mooie plaatjes. We eten in een klein restaurant, gezellig bij het openraam en bij het water want het is gelukkig niet koud. Na het eten nog even een barretje in, de muziek was goed maar door de karaoke optredens werd het allemaal wat minder. Om 23.30 uur retour hotel. Het is nog steeds droog. Morgenvroeg gaan we met een busje naar de Jade Drake Snow Mountain of naar de Tigerleaping Gorge afhankelijk van het weer.
21 juli:
Het is stralend zonnig weer dus het wordt Jade Drake Snow Mountain . Om 7 uur opstaan en om 7.30 uur wandelen we het oude stadje Lijiang in voor het ontbijt. Om 8.45 uur zijn we weer terug en om 9 uur worden we door de hoteleigenaar naar het busje gebracht dat ons naar de Jade Drake Snow Moutain brengt, binnen 1 uur zijn we er maar we zijn niet alleen. Tienduizenden Chinezen willen ook daar heen dus wachten is het devies. Eerst kaartjes kopen, dan met de shuttle bus naar de kabelbaan, waarvan helaas de hoge baan defect is (was bekend) en dan naar boven. De Jade Drake Snow Moutain is de hoogste nog besneeuwde berg in zuid China op 5596 meter hoogte. Wij gaan naar 3600 meter en kunnen soms door de wolken een glimp van de top zien, eerlijk gezegd een tegenvallende excursie omdat het uitzicht minimaal is. Inmiddels beginnen in de bergen donkere wolken te komen en af en toe valt er een buitje. We gaan om 13 uur retour shuttlebus en om 13.30 uur zijn we op de parkeerplaats. Onze chauffeur heeft ons heel snel gezien en dus snel het busje in en retour Lijiang, althans dat dachten we. De chauffeur heeft nog een sight seeing tour in de omgeving via diverse Naxi dorpjes (minderheidsgroepering in China) voor ons in petto. Een leuke trip maar we hebben trek en willen wat eten dus we stappen overal maar kort uit. Het zonnetje schijnt weer en we laten ons uiteindelijk aan de rand van de oude stad afzetten en gaan wat eten en dan retour hotel. Truus gaat een dutje doen en ik ga internetten. Om 18 uur is het weer verzamelen om iets te gaan drinken. In deze Tibetaanse bar blijkt de barman zelfs Amsterdam te kennen en er zelfs al geweest te zijn. We gaan pas rond 20.30 uur eten en daarna nog iets drinken.

Het zal toch niet zo wezen dat de Chinese goden jullie zat zijn en jullie willen verdrijven naar Nederland? Hopelijk hebben jullie ook nog een paar droge dagen. Hier zou men af en toe willen dat er wat regen zou zijn. Ik hoop dat jullie nog van een paar leuke, droge en fijne dagen kunnen genieten en dat jullie een goede vlucht terug hebben.
Groetjes Helmi