Xiahe - Lanmusi

14 juli 2010 - Emei Shan, China

10 juli

Om 8 uur hebben we weer ons ontbijt in de huiskamer en om 8.45 vertrekken we naar Lanmusi. We hebben de route via de Sangke graslanden gepland. Dit zijn geweldig grote uitgestrekte grasvelden met grote kuddes yaks en schapen. Als we ongeveer een uur onderweg zijn met natuurlijk een fotostop komen we een vrachtwagentje tegen en de chauffeur geeft ons een seintje. We stoppen en krijgen te horen dat door de hevige regenval van afgelopen dag en nacht de weg verderop onbegaanbaar is en dat daar 2  busjes in de modder  vastzitten. We keren om en nemen een andere minder mooie route maar helaas het kan niet anders. We moeten 40 km. terugrijden tot voorbij  Xiahe en dan via een bergpas van 3480 mtr. richting HeZou.  We gaan daarna verder over de Tibetaanse hoogvlakte met een prachtig uitzicht op het hooggebergte . Ook hier weer grote kuddes yaks en schapen. We passeren diverse nomaden dorpjes en stoppen bij een van de dorpen om foto's te maken.  In Hezou komen we rond de middag aan en daar wordt toevallig een nieuwe tempel geopend dus fotostop. Uiteindelijk komen we om 15 uur in Lanmusi aan. We logeren in het "mooiste" hotel van dit op 3200 mtr. hoogte liggend grensstadje. Het ligt op de grens van de provincie Gansu en Sichuan. We hebben het hotel snel gevonden (te snel zal later blijken) en gaan snel naar de kamers want we gaan 2 kloosters bezoeken een in het Gansu deel en een in het Sichuan deel van het stadje. Onze kamers zien er niet uit en het beddengoed is erg goor en grauw, we zijn blij dat dit het beste hotel is want het slechtste willen we niet eens zien. We gaan snel op weg naar het klooster en het hotel is natuurlijk onderwerp van gesprek. Het Gansu klooster is erg mooi en wordt met overheidsgeld flink opgeknapt, het Sichuan klooster is vrij sober en niets bijzonders.  Als we naar het Sichuan klooster rijden zien we het Lan Musi hotel liggen een heel mooi hotel. We vragen Jiang of hij zich niet vergist heeft in de hotels want dit is beslist veel mooier dan het andere hotel. We besluiten bij terugkomst bij dit hotel te stoppen en te gaan kijken. We hebben het snel gezien en reserveren meteen 4 kamers. We halen onze koffers op en Jiang probeert intussen het geld terug te krijgen (tevergeefs). Hij heeft via internet bij het verkeerde Lan musi hotel gereserveerd. We verkassen snel naar het andere hotel en gaan heerlijk douchen en genieten van onze snelle actie. Om 18.30 uur gaan we eten en daarna zoeken we nog een barretje en gaan vroeg naar bed. Het is hier op deze hoogte erg koud(10 gr.) en met de miezerige regen erbij is het niet prettig. Morgen gaan we verder naar Juizhaigou.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade